Agenda e-Government

Aktuální povinnosti pro obce I. typu v rámci digitalizace veřejné správy. Obecně doporučujeme aktuální legislativu konzultovat s vašimi poskytovateli IT služeb, kteří by Vám měli být v této oblasti nápomocni.

 

Obce I. typu v České republice mají specifické povinnosti týkající se digitalizace, které vyplývají z různých právních předpisů. Níže uvádíme klíčové oblasti, na které by měly obce I. typu zaměřit svou pozornost:

E-doklady

12/2020 Sb. Zákon o právu na digitální služby

Od 1. 1. 2025 mají obce povinnost zavést ověřování totožnosti občanů pomocí systému eDoklady. Pro kompletní informace doporučujeme web eDoklady | Nová éra prokazování totožnosti

Povinnosti obcí I. typu v oblasti eDokladů:

Průvodce pro obce, kraje a jejich organizace | eDoklady

Implementace ověřování totožnosti:

Obce I. typu musí zavést ověřování totožnosti občanů pomocí eDokladů.To zahrnuje registraci do systému Správa ověřovatelů (k tomu je potřeba přístup lokálního administrátora), správce následně přidělí oprávnění zaměstnancům k přístupu do ověřovacích aplikací a samotnou implementaci ověřovacích aplikací (mobilní nebo webová čtečka). Implemetaci doporučujeme provést s pracovníkem, který pro Vaši obec zajišťuje IT služby. 

Zaměstnanci obce, kteří budou provádět ověřování, by měli být řádně proškoleni v používání systému eDoklady a v právních aspektech ověřování totožnosti včetně GDPR. 

Obec musí zajistit pro ověřování potřebné technické vybavení, jako jsou počítače, tiskárny a mobilní zařízení.

Webová čtečka eDoklady

Přístup: Prostřednictvím webového prohlížeče na počítači nebo notebooku.

Požadavky:

    • Přístup do Správy ověřovatelů přes JIP/KAAS nebo lokální účet.
    • Tiskárna pro generování QR kódu nebo displej pro jeho zobrazení.
    • Ideálně připojení k Wi-Fi pro občany bez mobilních dat.

Použití: Vhodné pro přepážky na úřadech.

Nastavení: Podrobný návod naleznete v průvodci pro obce.

Mobilní aplikace eDoklady

Dostupnost: Pro zařízení s Androidem (verze 10 a vyšší) nebo iOS (verze 15 a vyšší).

Požadavky:

    • Bluetooth Low Energy (BLE) a fotoaparát.
    • Stáhnutí aplikace z Google Play nebo App Store. 

Použití: Vhodné pro mobilní ověřování mimo úřad.

Nastavení: Návod k instalaci a použití je k dispozici v průvodci pro obce

​​

Spisová služba a elektronické systémy

499/2004 Sb. Zákon o archivnictví a spisové službě v aktuálním znění

Od 1. ledna 2027 budou mít  obce povinnost vykonávat spisovou službu výhradně v elektronické podobě prostřednictvím atestovaných elektronických systémů spisové služby (ESSL). Povinnost atestovaného ESSL se sice nevztahuje na obce I. typu a školská zařízení, ale výběr atestovaného elektronického systému doporučujeme, protože pokud obec nevyužívá takový ESSL, musí sama sledovat legislativní změny a zajistit, že její systém splňuje platné normy, jinak jí hrozí sankce. Za zajištění souladu vedení spisové služby s legislativními požadavky nese odpovědnost obec jako původce.

 

Digitální technická mapa (DTM)

47/2020 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů

Obce I. typu jsou povinny předávat údaje o své dopravní a technické infrastruktuře (např. vodovody, kanalizace, veřejné osvětlení) do krajské digitální technické mapy (DTM) prostřednictvím Informačního systému Digitální mapy veřejné správy (IS DMVS). Tato povinnost vyplývá ze zákona č. 47/2020 Sb. a obce jsou odpovědné za správnost a aktuálnost předávaných dat. Pokud dojde ke změnám v infrastruktuře, musí být tyto změny neprodleně zaznamenány a předány do IS DMVS .

 

Připojení k eGovernmentu a komunikace prostřednictvím KIVS/CMS

Obce I. typu mají možnost čerpat služby eGovernmentu, jako jsou CzechPOINT nebo služby základních registrů, prostřednictvím veřejného internetu, pokud jsou tyto služby publikovány do veřejného internetu s využitím služeb Komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) a Centrálního modulu služeb (CMS). Tento způsob čerpání služeb je pro ně přípustný, na rozdíl od obcí II. typu, které mají povinnost komunikovat prostřednictvím KIVS/CMS. Podrobnější informace naleznete v článku Ministerstva vnitra ČR.

 

Elektronická úřední deska a povinnost archivace zveřejňovaných dokumentů

Obce mají povinnost zřídit úřední desku, která musí být nepřetržitě veřejně přístupná. Obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup (elektronická úřední deska). Po odstranění dokumentu z úřední desky není obci stanovena povinnost uchovávat archiv těchto dokumentů v elektronické podobě. Více informací najdete například v Příručce pro zastupitele SMO.

Otevřená data

Od února 2022 mají obce s rozšířenou působností povinnost zveřejňovat metadata informací z úředních desek jako otevřená data. Tato povinnost se vztahuje na několik stovek úřadů státní správy a samosprávy v České republice. Obce I. typu se této povinnosti netýkají. Více informací k této legislativě pak můžete najít v tomto článku.

 

Aktualizováno 23.4.2025

Sdílejte na sociálních sítích